Kirjat

Lue lisää ja tilaa heti »

BETONIRAKENTEIDEN PINNAT 2003, by 40

Kirjassa esitetään kaikki betonipinnat, jotka nykyaikainen betonitekniikka pystyy
tarjoamaan. Seikkaperäiset pintojen laatutekijätluokiteltuine raja-arvoineen mahdollistavat
pintalaadun entistä tarkemman määrittämisen. Julkaisun korkeatasoinen graafinen
toteutus tuo hyvin esille käytettävissä olevat pintavaihtoehdot. Mallirakennusten ja
-pintojen värikuvat sekä pintoihin liittyvät laatuvaatimukset antavat mahdollisimman
havainnollisen kuvan eri vaihtoehdoista. Ohjeet on laadittu Betoniyhdistyksen hallituksen
asettamassa työryhmässä NT-90, ja ne kuvaavat vuodelta 1994 olevan ohjeen (by 40).

Tuotetyyppi: Kirja Vuosi: 2003 Sivumäärä:168
ISBN: 978-952-5075-49-6

BETONIRAKENTEIDEN KORJAUSOHJEET 2007, by 41

Julkaisussa annetaan ohjeet tyypillisten säärasitetuissa ulkobetonirakenteissa esiintyvien vaurioiden korjaamisen
suunnitteluun ja toteuttamiseen. Ohjetta voidaan käyttää soveltaen myös muun tyyppisten betonirakenteiden korjaamisessa. Ohje ei sovellu sellaisenaan esim. siltojen ja muiden pakkassuolarasitettujen rakenteiden tai merkittävälle vedenpaineelle altistuvien rakenteiden, kuten patojen korjaamiseen. Ohje korvaa vuonna 1996 ilmestyneen Betonirakenteiden korjausohjeet,
by 41.

Tuotetyyppi: Kirja Vuosi: 2007 Sivumäärä:110
ISBN:978-952-5075-85-4

BETONIJULKISIVUN KUNTOTUTKIMUS 2013, by 42

Rakenteen kunnon selvittäminen on tärkeä vaihe julkisivujen ja parvekkeiden huolto-ohjelmassa. Erityisen tärkeä perusteellinen kuntotutkimus on ennen korjaustöiden suunnitteluun ryhtymistä, sillä kuntotutkimus on pohjatieto korjauksen laajuutta koskeville päätöksille. Uudistettuun ohjeeseen on tuotu viimeisimmät tutkimustulokset rakenteiden vaurioitumiseen ja peittävien kojausten vaikutuksesta ilmaääneneristävyyteen. Kuntotutkijalle annetaan esimerkeillä havainnollistetut ohjeet näytteenoton ja muiden tutkimusten määrästä sekä sijoittumisesta eri rakenteisiin ja julkisivuille. Uusitut ohjeet on laadittu Tampereen teknillisessä yliopistossa. Ohje on tarkoittettu käytettäväksi yhdessä 2012 ilmestyneen Betonijulkisivujen ja parvekkeiden kuntotutkimus –tilaajan ohje -julkaisun kanssa.

Tuotetyyppi: Kirja Vuosi: 2013 Sivumäärä:163
ISBN:978-952-67169-8-5

BETONIN KIVIAINEKSET 2008, by 43

Ohjeet koskevat betonin kiviaineksena käytettäviä, kivennäismaalajeista ja kalliosta valmistettuja kiviaineksia. Ne korvaavat ohjeet by 43/2007. Tärkein muutos koskee vaadittavien ominaisuuksien testaustaajuuksia kiviainetta tuotettaessa. Ohjeet on laadittu eurooppalaisen betonikiviainesstandardin SFS-EN 12620, kansallisen soveltamisstandardin SFS 7003 sekä näihin liittyvien testausstandardien pohjalta. Ne toimivat kiviainesten ostajan ja myyjän välisen sopimuksen pohjana. Tämän ohjeen noudattamista edellytetään kolmannen osapuolen valvonnassa olevilta betonin valmistajilta. Käytännössä ohjeen vaatimukset täyttävä tuote täyttää myös CE-merkin asettamat vaatimukset

Tuotetyyppi: Kirja Vuosi: 2008 Sivumäärä: 64
ISBN:0358-5239

RAPATUN JULKISIVUN KUNTOTUTKIMUS 1998, by 44

Ohje on tarkoitettu sekä kuntotutkijoille että kuntotutkimusten tilaajille, kuten isännöitsijöille ja talonyhtiöiden hallinnossa mukanaoleville. Kuntotutkimuksia tekevät yleensä alaan erikoistuneet rakennusalan suunnittelutoimistot ja tutkimuslaitokset. Pätevöityneellä kuntotutkijalla tulee olla riittävä kokemus rakennesuunnittelustatai työmaatoiminnasta. Hänen tulee olla työssään perehtynyt rapattujen rakenteiden suunnitteluun tai rappaustöiden ja rapattujen rakenteiden korjausten tekemiseen.

Tuotetyyppi: Kirja Vuosi:1998 Sivumäärä: 112
ISBN: 952-5075-15-X

BETONILATTIAT 2014, by 45/ BLY 7

Kirjassa esitetään toimintavaatimuksista lähtevät betonilattioiden luokitus-, suunnittelu- ja rakentamisohjeet sekä ohjeet lattioiden päällystämisestä. Ohjeissa käsitellään lattioiden perustyypit, tavanomaiset maanvaraiset laatat, jännitetyt laatat, teräskuiduilla raudoitetut laatat ja myös saumattomana tehtävät laatat.

Päivitettyyn painokseen on tehty uusimpiin tutkimuksiin, käytännön kokemuksiin sekä muuttuneisiin määräyksiin ja viranomaisohjeisiin perustuvia lisäyksiä ja tarkistuksia. Suurimmat muutokset koskevat luokitus- ja suunnitteluosiota: Betonilattioiden laatuluokitusta ja lattioiden laatuvaatimuksia on muutettu. Suunnitteluosio on päivitetty eurokoodien mukaiseksi ja betonilattian kosteutta käsittelevä kohta on supistettu. Toteutusosio on jäsennelty uudestaan ja siihen on lisätty tietoa betonin kutistumasta ja halkeilun hallinasta.

Tuotetyyppi: Kirja Vuosi: 2014 Sivumäärä: 183
ISBN:978-952-68068-0-8

RAPPAUSKIRJA 2005, by 46

Rappauskirja on jaettu luvuittain kuuteen kokonaisuuteen. Viisi ensimmäistä lukua sisältävät käsikirjamaisen rappausten suunnitteluohjeiston. Lukuun 6 on koottu kaikki keskeiset julkisivurappausten työtekniikkaan ja eri laatutekijöihin liittyvät vaatimukset ja ohjeet, joihin työselostuksissa voidaan suoraan viitata.

Tuotetyyppi: Kirja Vuosi: 2005 Sivumäärä: 164
ISBN:952-5075-71-0

BETONIRAKENTAMISEN LAATUOHJEET 2013, by 47

Asuinrakennusten ja toimitilojen rakennuttajille ja suunnittelijoille suunnattu ohje, jonka avulla on mahdollista saavuttaa betonirakentamisessa kohdekohtaisesti määritelty laatutaso.
Ohje jakautuu neljään osaan:
- Koko rakennusta koskevat vaatimukset ja niiden todentaminen
- Suunnitteluvaatimukset ja niiden todentaminen
- Rakennusosien, tuotteiden ja järjestelmien vaatimukset ja niiden todentaminen
- Rakentamisen vaatimukset ja niiden todentaminen.

Vuoden 2013 painoksessa on otettu huomioon voimaan astuva rakennustuoteasetus, eurokoodeihin siirtyminen ja rakennustuotteiden CE-merkintä.

Tuotetyyppi: Kirja Vuosi: 2013 Sivumäärä: 140
ISBN: 978-952-67169-7-8
Tilaukset: www.rakennusmedia.fi

BETONINORMIT 2012, by 50

Kirja sisältää betonirakentamisessa tarvittavat seuraavat tiedot:
- RakMK B4
- SFS-EN 206-1 ja sen kansallinen liite
- käyttöikämitoitus 200 vuoteen asti
- pakkasenkestävyyteen liittyvät lisäohjeet.

Päivitetty painos sisältää lisäksi vuonna 2010 valmistuneet uudet betonin säilyvyysohjeet. Tärkeimmät muutokset on merkitty kirjaan sivuviivoin.

Tuotetyyppi: Kirja Vuosi:2011 Sivumäärä: 248
ISBN: 978-952-67169-5-4

CONCRETE CODE 2012, by 50

Unofficial translation from Finnish Original title: BY 50. Betoninormit 2012. The by50 publication includes instructions B4 of the Building Code of Finland concerning concrete, the normative parts of Standard SFSEN 206-1 and its National Annex, additional Finnish instructions relating to the frost resistance of concrete and design of the working life of concrete structures up to an intended life of 200 years.Furthermore, the additional instructions concerning high-strength concretes can only be found in this publication. Other additional instructions and information about other publications and sources are also provided in relation to different sections of the Code. The durability instructions are also included.The instructions included in the by50 publication have been restricted to cover the conventional Finnish way of building.

Product: Book Year: 2011 Pages: 215
Publisher: Betoniyhdistys ISBN: 978-952-67169-5-4
Orders: Rakennustieto

BETONIRAKENTEIDEN KÄYTTÖIKÄSUUNNITTELU 2007, by 51

Betonirakenteiden käyttöikäsuunnittelun perusteet ja menetelmät on esitetty Betoninormeissa (by50). Tämä julkaisu täydentää siinä esitettyjä periaatteita antamalla runsaasti tietoa betonirakenteiden säilyvyyteen vaikuttavista tekijöistä. Lisäksi esitetään 20 esimerkkirakenteen rakenneosien rasitusluokat sekä käyttöikäsuunnittelun edellyttämät vaatimukset betonin ominaisuuksille ja raudoitteiden betonipeitteelle. Ohje helpottaa suunnittelijaa valitsemaan rakenteen kullekin rakenneosalle rasitusluokat sekä tarkoituksenmukainen suunnittelukäyttöikä. Se toimii ohjeena kaikille, jotka tarvitsevat tietoa betonin valinnasta ja betonirakenteiden säilyvyydestä.

Tuotetyyppi: Kirja Vuosi:2007 Sivumäärä:48
Kustantaja: Suomen Rakennusmedia Oy
ISBN: 978-952-5075-87-8

LENTOTUHKAN KÄYTTÖ BETONISSA 2008, by 52

Kotimaiset betonirakentamismääräykset muuttuivat, kun eurooppalaiseen betonistandardiin SFS-EN 206-1 perustuva betoninormi by50 julkaistiin keväällä 2004. Samoin lentotuhkan laatuvaatimukset ja laadunvalvonta uudistettiin vuoden 2006 lopussa, kun eurooppalaiset lentotuhkastandardit SFS-EN 450-1 ja -2 syrjäyttivät muut siihen asti voimassa olleet vaatimukset. Lentotuhkan käyttämisellä voidaan vaikuttaa sekä tuoreen että kovettuneen betonin ominaisuuksiin. Tässä julkaisussa on esitetty ohjeet lentotuhkan käytölle betonin valmistuksessa. Julkaisu antaa tarpeellista lisätietoa lentotuhkan käytöstä betonin valmistukseen ja betonirakenteiden suunnitteluun.

Tuotetyyppi: Kirja Vuosi: 2008 Sivumäärä: 42
Kustantaja: Suomen Rakennusmedia Oy
ISBN: 978-952-5075-90-8

KALLIOTILOJEN INJEKTOINTI 2006, by 53

Ohjeet käsittävät lähinnä kalliotilojen sementtipohjaisilla aineilla tehtävää injektointia kovassa, rakoilleessa kalliossa. Kemiallisessa injektoinnissa ja avoleikkausten, patoperustusten yms. injektoinnissa ohjeita voidaan käyttää soveltuvin osin. Ohjeet on tehty erityisesti työmaakäyttöä silmällä pitäen. BY 53:n lisäksi Suomessa on injektointitöitä käsittelevä kansallinen standardi SFS-EN 12715, Pohjarakennustyöt, injektointi, Execution ofspecial geotechnical work, Grouting, joita tämä ohje täydentää.

Tuotetyyppi: Kirja Vuosi: 2006 Sivumäärä: 68
ISBN: 952-5075-73-7

BETONILATTIOIDEN PINNOITUSOHJEET 2010, by 54/BLY 12

Käytännönläheisessä ohjeessa annetaan tietoa betonilattioiden pintamateriaaleista, työmenetelmistä ja työolosuhteista. Ohjeessa käsitellään vain ns. polymeerituotteita. Ohje sopii sekä suunnittelijoille että työntekijöille. Ohje korvaa by49/BLY10 Betonilattioiden pinnoitusohjeet vuodelta 2003.

Tuotetyyppi: Kirja Vuosi: 2010 Sivumäärä: 64
Tekijät: BLY:n työryhmä
Kustantaja: Betonova Oy
ISBN: 978-952-67169-1-6

TERÄSKUITUBETONIRAKENTEET 2011, by 56

Teräskuitubetonista valmistettavien maanvaraisten laattojen ja paalulaattojen suunnitteluohje rakennesuunnittelijoille. Perustiedot teräskuitubetonista ja sen toiminnasta maanvaraisissa laatoissa ja paalulaatoissa.Suunnitteluohjeessa esitetään teräskuiturakenteiden alustava mitoitusmenettely (ns. virtuaalikuituperiaate), jonka avulla tarvittava kuitumäärä voidaan arvioida n. 10–20 %:n tarkkuudella. Rakenteiden lopullinen tarkka mitoitus tehdään käytettävän kuitutyypin ja siihen liittyvän ohjeistuksen sekä taustastandardin mukaan.

Tuotetyyppi: Kirja Vuosi: 2011 Sivumäärä: 105
ISBN: 978-952-67169-4-7

ERISTE- JA LEVYRAPPAUS 2016, by 57

Kirjassa esitellään kaikki keskeiset Suomessa käytössä olevat eriste- ja levyrappausjärjestelmät ja niiden soveltuvuus erityyppisiin kohteisiin. Kaikkien järjestelmien ominaisuudet on kuvattu mekaanisen, paloteknisen sekä lämpö-, ääni- ja kosteusteknisen toiminnan osalta. Kirjassa annetaan ohjeet rappausten käytännön suunnitteluun sekä laadunvarmistukseen. Kirja on päivitetty versio vuoden 2011 kirjasta.

Tuotetyyppi: Kirja Vuosi: 2016 Sivumäärä: 196
ISBN: 978-952-67169-2-3

LIITTORAKENTEIDEN SUUNNITTELU JA MITOITUS, EUROCODE 4- OPPIKIRJA, by 58

Tämä betoni-teräsliittorakenteiden mitoitusta ja suunnittelua koskeva kirja on päivitys aikaisemmasta BY:n ja TRY:n liittorakenteista mitoitusta koskevasta julkaisusta. Tässä kirjassa on otettu huomioon standardi SFS-EN 1994 sekä muuta viimeaikaista kehitystä. Kirjassa esitetään sekä liittorakentamisen perusteita että käytännön suunnitteluun ja mitoitukseen liittyviä asioita sekäesimerkkejä. Kirja tarjoaa arvokasta tietoa betoniteräsliittorakenteiden suunnittelijoille, rakennustarkastajille ja muille alan ammattilaisille. Kirja soveltuu alan opetukseen sekä ammattikorkeakouluissa että yliopistoissa ja myös itseopiskeluun.

Tuotetyyppi: Kirja Vuosi: 2012 Sivumäärä: 350
Julkaisijat: Betoniyhdistys / Teräsrakenneyhdistys ry
ISBN: 978-952-9683-52-9

BETONIRAKENTEIDEN SUUNNITTELUOHJE 2011 Eurokoodi - RIL 202-2011, by 61

Eurokoodit EN 1992-1-1 ja EN 1992-1-2. Julkaisu on betonirakenteiden eurokoodeihin, yleis- ja kuormitusohjeisiin (EN 1990 ja EN 1991) ja niiden kansallisiin liitteisiin perustuva yksinkertaistettu suunnitteluohje vaativuusluokaltaan tavanomaisten paikalla valettujen rakenteiden suunnitteluun. Ohjeeseen on liitetty suunnittelua helpottavia tulkintoja, taulukoita ja esimerkkejä.Ohjeen avulla edesautetaan suunnittelijoita ja muita käyttäjiä soveltamaan eurokoodia käytännön töissä. Lisäksi ohje helpottaa rakenteiden suunnittelun opetusta, sekä perusopetuksessa että täydennyskoulutuksessa. Ohjeessa on osittain lyhennetty alkuperäisten eurokoodistandardien sisältöä luettavuuden ja helpomman käsiteltävyyden aikaansaamiseksi. Lisäksi kansallisessa liitteessä NA tehdyt Suomea koskevat valinnat on suoraan sisällytetty tekstiin ja kaavoihin.

Tuotetyyppi: Kirja Vuosi: 2011 Sivumäärä: 160
Kustantaja: Suomen Rakennusinsinöörien Liitto RIL ry
ISBN: 978-951-758-536-1

RUISKUBETONIOHJEET 2015, by 63

Julkaisu on kokonaan uusittu ohje ruiskubetonoinnista. Edellinen aihetta käsitellyt julkaisu by 29 on vuodelta 1993. Julkaisu antaa uusinta tietoa ruiskubetonirakenteista ja niiden toteutuksesta. Julkaisu toimii alan ohjeistuksena.

Julkaistava ohje on yksi tärkeimmistä ruiskubetonointia käsittelevistä julkaisuista, jonka elinkaari on pitkä.
Ohje on alan perusteos, jonka uuden julkaisun elinkaari on ainakin seitsemän (7) vuotta.

S. 74 kappale 9.6.8. toinen ranskalainen viiva tulee olla: mitattu minimipaksuus on vähintään 75% betonikerroksen nimellispaksuudesta. Lataa korjaussivu.

Tuotetyyppi: Kirja Vuosi: 2015
Kustantaja: BY -Koulutus Oy
ISBN: 978-952-68068-3-9

TUULETTUVAT JULKISIVUT 2016, by 64
Ilmastonmuutoksen on ennustettu tulevaisuudessa kasvattavan julkisivuun kohdistuvaa säärasitusta, minkä johdosta julkisivurakenteiden suunnitteluun ja toteutukseen tulee kiinnittää aiempaa enemmän huomiota. Samalla pitkäikäisten, luonnon rasituksia kestävien ja arvonsa säilyttävien julkisivujen merkitys korostuu entisestään.
Tähän ohjeeseen on kerätty tuulettuvia julkisivurakenteita koskevat hyvän rakentamistavan mukaiset suunnittelu- ja toteutusohjeet rakennushankkeen eri vaiheisiin sekä uudis- että korjausrakentamista silmällä pitäen. Ohje on suunnattu
kaikille tuulettuvien julkisivurakenteiden parissa toimiville – arkkitehdeille, rakennesuunnittelijoille, työmaatoteutuksesta vastaaville sekä kiinteistön ylläpitäjille ja omistajille. Ohje on laadittu Tampereen teknillisellä yliopistolla.

Tuotelaji: Kirjat Vuosi: 2016 Sivumäärä: 136
ISBN: 978-952-68068-5-3

BETONINORMIT 2016, by 65

Ohjeet betonirakenteiden käyttöikämitoitukseen, säilyvyyssuunnitteluun, rakenteiden toteutukseen, toteutuksen laadunvalvontaan ja vaatimuksenmukaisuuden osoittamiseen. Kirja antaa ohjeita käytettävien materiaalien ja tuotteiden laadunvalvontaan sekä vaatimuksenmukaisuuden osoittamiseen. Lisäksi se sisältää betonin valmistukseen, laadunvalvontaan ja vaatimuksenmukaisuuden osoittamiseen tarvittavat ohjeet ja määräykset. Kirja on tarkoitettu betonin ja betonielementtien valmistajille, rakennesuunnittelijoille, rakennusvalvonnoille, rakennusurakoitsijoille (työmaamestareille, betonityönjohtajille) ja valvojille. Normit korvaavat aikaisemmat by 50 Betoninormit 2012. Normia on täydennetty ja täsmennetty voimassaolevien betonirakentamisen standardien pohjalta ja rakenteiden rajatilamitoitusta käyttävä suunnitteluosio on jätetty pois.

Lataa tästä korjaussivut by65 Betoninormit 2016 1. painokseen »

Tuotetyyppi:Kirjat Vuosi: 2016 Sivumäärä: 130
ISBN: 978-952-68068-4-6

BETONIN KUTISTUMAN JA HALKEILUN HALLINTA 2016, by 67

Halkeilu on betonirakenteelle tyypillistä. Yleinen käsitys on, että halkeilu johtuu useimmiten betonin kuivumiskutistumisesta. Betonirakenteen halkeiluun on kuitenkin lukuisia syitä, jotka tulee tunnistaa, jotta halkeilua voidaan rajoittaa ja hallita. Yleisesti rakenteen halkeilu on seurausta betonin tilavuuden muuttumisesta (kutistumisesta) ja betonin vetojännitysten ylittymisestä. Betonin tilavuus voi muuttua useista eri syistä, kuten veden poistumisesta rakenteen valuvaiheessa ja kovettumisen aikana, kemiallisista reaktioista, lämpötilan muutoksista, eri syistä tapahtuvan betonin vaurioitumisen tai raudoitteiden syöpymisen seurauksena ja rakenteen kuormituksista.
Tässä julkaisussa keskitytään käsittelemään betonirakenteen ei-rakenteellisista halkeilua – toisin sanoen halkeilua, joka johtuu muista syistä kuin rakenteeseen kohdistuvista kuormituksista kuten omapainosta tai ulkopuolisista kuormituksista.

Tuotetyyppi:Kirjat Vuosi: 2016 Sivumäärä: 76
ISBN: 978-952-68068-4-6

BETONIN VALINTA JA KÄYTTÖIKÄSUUNNITTELU - opas suunnittelijoille 2016, by 68

Betonin valinta ja käyttöikäsuunnittelu julkaisun tavoitteena on auttaa rakennesuunnittelijaa valitsemaan betonirakenteelle tarkoituksenmukaiset rasitusluokat sekä niitä vastaavat betonin lujuusluokat ja betonipeitepaksuudet. Julkaisun myötä rakennesuunnittelija ymmärtämää entistä paremmin betonia ja betonin ominaisuuksia.
Julkaisussa käydään läpi betonirakenteiden käyttöikäsuunnittelun perusperiaatteet, betonin rasitusluokat, rasitusluokkayhdistelmien valinta, käyttöiän valinta, raudoitteiden suunnittelu sekä muut käyttöikäsuunnittelussa huomioitavat asiat. Tavanomaisten betonirakenteiden rasitusluokkayhdistelmät sekä niitä vastaavat betonin ominaisuudet esitetään havainnollisessa muodossa.
Julkaisu on suunnattu erityisesti rakennesuunnittelijoille, mutta se on hyödyllinen myös betonin ja betonirakenteiden valmistajille. Julkaisussa on omana lukunaan ohjeita betonin valmistajille.
Julkaisu on uudistettu versio Suomen Betoniyhdistys ry:n julkaisusta by 51 Betonirakenteiden käyttöikäsuunnittelu 2007.
Menetelmät betonirakenteiden käyttöikäsuunnitteluun esitetään julkaisussa by 65 Betoninormit 2016.
Julkaisu on suunnattu uudisrakentamiseen. Soveltuvin osin sitä voidaan hyödyntää myös korjausrakentamisessa.

Tuotetyyppi: Kirjat Vuosi: 2016 Sivumäärä 92
Kielet: suomi
ISBN: 978-952-68068-4-6

TARTUNNATTOMAT JÄNTEET BETONIRAKENTEISSA 2017, by 69

Jännitettyjen rakenteiden suunnittelu on haastava ja vaativa tehtävä, eikä suunnittelusta eurokoodien mukaan ole aikaisemmin ollut saatavilla ohjeita suomeksi. Tämä julkaisun tarkoitus on osaltaan korjata tilannetta.

Julkaisussa esitellään tartunnattomilla punoksilla jälkijännitettyjen betonirakenteiden suunnitteluprosessi ja annetaan eurokoodeja täydentäviä suunnitteluohjeita. Lisäksi kirjassa annetaan ohjeita toteutukseen, toteutuksen laadunvalvontaan ja jännitystöissä käytettävien jännepunosten ja jännemenetelmien tuotehyväksyntään. Kirjassa ei käsitellä siltarakenteita eikä väsytyskuormitettuja rakenteita. Tartuntajänteet ja ulkopuoliset ankkurijänteet on myös jätetty kirjan tarkastelun ulkopuolelle.

Kirja on tarkoitettu rakennesuunnittelijoille, rakennusvalvontaviranomaisille, työnjohtajille ja rakennustöiden valvojille.

Tuotetyyppi:Kirjat Vuosi: 2017 Sivumäärä: 110
ISBN: 978-952-68619-2-0

BETONITEKNIIKAN OPPIKIRJA 2004, by 201

Oppikirjassa käsitellään betonin materiaalitekniikkaa ja betonitöitä sekä laadunvarmistukseen liittyviä tekijöitä. Uusien betoninormien (by 50) myötä betonin materiaali- ja laatutekniikka uudistuivat. Betonitekniikan oppikirjan uusi 5. painos on tarkistettu betoninormien pohjalta. Suurimmat muutokset koskevat seuraavia kohtia: betonin osa-aineet, betonimassan ominaisuudet, koostumuksen määritys, vaatimustenmukaisuuden osoittaminen ja säilyvyysvaatimukset. Kirjan sisältö on tarkistettu vastaamaan nykyisiä betonirakentamista koskevia ohjeita ja määräyksiä.

Tuotetyyppi: Kirja Vuosi: 2005 Sivumäärä: 570
ISBN:978-952-67169-3-0

BETONIRAKENTEIDEN PERUSTEIDEN OPPIKIRJA 1995, by 203

Tässä oppikirjassa esitellään tavallisimmat betonirakenteet ja niiden toimintaperiaatteet. Kirjassa käydään läpi yksiaukkoisten ja jatkuvien palkkien, laattojen, laattapalkkien sekä pilareiden ja seinien mitoitus ja mitoituksen perusteet. Nykyiset säilyvyysohjeet ja teollisen rakentamisen vaatimukset on otettu huomioon laskuesimerkeissä, joissa on mukana myos toleranssien vaikutukset. Kirja on tarkoitettu niille, jotka haluavat oppia suunnittelemaan säilyviä ja nykyaikaisen tuotantotekniikan vaatimukset täyttäviä betonirakenteita.

Tuotetyyppi: Kirja Vuosi: 2007 Sivumäärä: 273
ISBN: 978-9365-94-7

BETONIRAKENTEIDEN SUUNNITTELU JA MITOITUS 2008, by 210

Kirjassa esitellään betonirakenteiden mekaanisen ja fysikaalisen toiminnan periaatteet, eri maissa käytössä olevat, yleisesti hyväksytyt mekaaniset mallit sekä Eurocode 2:n sisältämät suunnittelusäännöt ja merkintäsymboliikka. Tähän toiseen painokseen on useiden pienempien korjausten lisäksi kirjoitettu uudestaan kumilevylaakereita koskeva kohta 8.5.2 Palkkien ja pilareiden liitokset. Vuoden 2005 painoksessa esitettyä mitoitusohjetta ei pidä käyttää, koska se johtaa toimimattomiin paksuihin laakereihin tai aluslevyihin. Kirja on tarkoitettu rakennesuunnittelijoille, opettajille, sekä betoniteollisuuden tuotekehittelijöille ja -suunnittelijoille. Kirjaa suositellaan käytettäväksi BY 202 1-3 kirjojen sijaan myös oppikirjana.

Korjaukset
Sivu 319, Sivu 473, Sivu 478, sivu 560.

Tuotetyyppi: Kirja Vuosi: 2008 Sivumäärä: 711
ISBN: 978-952-5075-96-0

BETONIRAKENTEIDEN SUUNNITTELUN OPPIKIRJA 2013 - OSA 1, by 211

Betonirakenteiden suunnittelu vaatii sekä materiaalien omInaisuuksien että rakenteiden mekaniikan tuntemista. Tämä oppikirja ohjaa suunnittelijan mitoittamaan rakenteet eurokoodien mukaan oikein, antaa selkeän kuvan rakenteiden toimintamallista ja esittää esimerkkejä betonirakenteiden suunnittelusta. 1. osassa käsitellään betonirakenteiden perusteet ja palkkien suunnittelu. Kirja on tarkoitettu ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen betonirakenteiden suunnittelun perusteiden opetukseen, mutta se soveltuu myös suunnittelijoiden käyttöön siirryttäessä eurokoodipohjaiseen mitoitukseen.

Tuotetyyppi: Kirja Vuosi: 2013 Sivumäärä: 250
ISBN: 978-952-67169-9-2

BETONIRAKENTEIDEN SUUNNITTELUN OPPIKIRJA 2014 - OSA 2, by 211

Tämä oppikirja on tarkoitettu ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen betonirakenteiden suunnittelun perusteiden opetukseen. Kirja soveltuu myös suunnittelijoiden eurokoodikoulutukseen ja itseopiskelumateriaaliksi.

Tuotetyyppi: Kirja Vuosi: 2014 Kustantaja: BY-Koulutus Oy
ISBN: 978-952-68068-2-2

KANSAINVÄLISET JULKAISUT

NORDIC CONCRETE RESEARCH